Home



Verenigingsnieuws

Adviezen t.a.v. meertaligheidsbeleid

Levende Talen heeft in de afgelopen 3 jaar geparticipeerd in het Language Rich Europe project waarin onderzoek gedaan is naar het meertaligheidsbeleid in 25 Europese landen. Op basis van het rapport Language Rich Europe: Trends in Policies and Practices for Multilingualism in Europe dat vorig jaar verschenen is, heeft Levende Talen een aantal beleidsadviezen geformuleerd voor de Nederlandse context. Hier vindt u de betreffende beleidsadviezen.



Videowedstrijd LT 100 jaar

Tijdens de algemene ledenvergadering van de vereniging op 24 maart zijn de prijzen uitgereikt voor de videowedstrijd van LT 100 jaar. Dor de jury zijn twee categorieŽn onderscheiden en telkens twee winnaars aangewezen.

Klik hier voor het juryrapport.

Eerste prijs: †Boekclip, van Anne Begheyn en haar oud-leerlingen van de Montessorischool Buiten Wittevrouwen in Utrecht.

Boekclip, kinderen vertellen over hun favoriete Nederlandse boeken. from Levende Talen on Vimeo.

Tweede prijs: My name is Tom;† Basisschool de Horn uit Wijk bij Duurstede en Klaas Hoorn (inhoud) en Kees Meijlink (techniek) van het Marnix Onderwijscentrum in Utrecht.

Vroeg Engels met My Name is Tom from Levende Talen on Vimeo.

Winnende video's in de categorie leerlingvideo's

Wer ist der MŲrder? from Levende Talen on Vimeo.

Eerste prijs: †Wer ist der MŲrder; Freek Kammeijer, Arnout Zaal, Bas van der Weijden, Diederik Adema, de moeder van Diederik, en hun docent Duits Yvonne Kather van het College Hageveld uit Heemstede.

Leerlingen filmen Nederlandse klassieke werken from Levende Talen on Vimeo.

Tweede prijs: Literaire bewerking van Mariken van Nieumeghen door Jan Ettes, de sectie Nederlands en leerlingen van RSG Enhuizen.

Klik hier voor alle ingezonden video's.

De coŲrdinatie van de wedstrijd was in handen van John DaniŽls.



Levende Talen en doorlopende leerlijn taal: werkgroep Taalbeleid

De taalvaardigheid van leerlingen, deelnemers en studenten staat volop in de belangstelling, maar hoeveel van die plannen, nota's en inspanningen bereiken de docenten en het klaslokaal? Zijn de beoogde aanpakken wel inpasbaar in de praktijk van het lesgeven? Het sectiebestuur Nederlands en het sectiebestuur Nt2 hebben besloten een verenigingsbrede werkgroep Taalbeleid op te richten waar elk lid aan mee kan doen. Het doel is kennisdeling, uitwisseling van ervaringen en ontwikkeling van voorbeelden van taalbeleid in de lespraktijk vanuit het uitgangspunt: van docenten voor docenten.

Klik hier voor aanmelding en/of meer informatie.


Berichten / agenda


Vakbondsnieuws
Actueel vakbondsnieuws en MHP Nieuwsbrieven Lees verder

Extern nascholingsaanbod
Lees verder

Verenigingsnieuws:
Lees verder